Ga naar de inhoud

Deze 5 tips helpen direct om stress te verminderen

Stress op de werkplek is als die niet uitgenodigde gast die altijd lijkt binnen te sluipen op het meest ongelegen moment. Maar geen paniek! Met de juiste aanpak kun jij stress snel veranderen en de rust en productiviteit herstellen.

In dit blog geef ik je 5 praktische tips om stress op de werkplek te verminderen. Lees snel verder en reken voorgoed af met stress.  

Lees snel de 5 tips tegen stress 

1️⃣ Adem in, adem uit

Het klinkt zo simpel en dat is het ook. Een paar diepe ademhalingen kunnen wonderen verrichten als het gaat om stress-vermindering. Neem regelmatig even de tijd om diep adem te halen en je zult merken dat je je kalmer en meer gefocust voelt.

Een snelle manier is de adempauze van 3 minuten. Google maar eens en probeer het uit. Het werkt gegarandeerd! En het handige van je ademhaling is dat je die altijd bij je hebt. Alleen het volgen van je ademhaling zorgt er al voor dat die langzamer wordt. Je hoeft er dus niets speciaals aan te veranderen, gewoon volgen is genoeg. En een tip die ik vaak benoem in mijn gesprekken, gebruik je toiletpauze als adempauze.

“Stop stressing. Take a deep breath. Everything will be ok. You can do this.”

 

2️⃣ Maak een to-dolijst

De eeuwenoude truc van het maken van een to-do lijst is nog steeds een krachtig wapen tegen stress. Het opschrijven van taken helpt je om ze te organiseren en prioriteiten te stellen. En er is niets bevredigender dan het afvinken van die taken, toch?

Zelf geef ik altijd aan in mijn gesprekken dat een goede planning van levensbelang is, sterker nog, je agenda is heilig. Alles moet erin staan, ook taken als mails, telefoongesprekken, etc. En wanneer je alles gepland hebt, moet je je er ook aan houden. Een goede planning geeft rust en overzicht, de beste manier om stress tegen te gaan.

“Either you run the day or the day runs you”

 

3️⃣ Neem pauzes

Ja, je leest het goed. Pauzes zijn geen teken van zwakte, maar juist van slimheid! Door regelmatig een korte pauze te nemen, geef je je brein de kans om op te laden en verminder je de kans op overbelasting. Bovendien geef je je brein zo rust om bij te komen van alles wat we dat brein de hele dag aandoen. Even geen prikkels voor je brein is heel belangrijk, zo houd je je brein fris en fruitig.

Het is ook nog eens goed voor je creativiteit en oplossend vermogen. Niet voor niks komen de beste ideeën naar boven terwijl je onder de douche staat. Pauzes zijn essentieel. Dus strek die benen, maak een praatje met een collega of geniet gewoon even van een kopje koffie (niet teveel, want daar krijg je juist stress van).

“Focus on being productive instead of being busy”

 

4️⃣ Beweeg regelmatig

Zitten is het nieuwe roken, zeggen ze wel eens. En in Nederland zijn we dan ook nog eens Europees kampioen zitten. Van de Nederlandse bevolking zit 26% meer dan 8,5 uur per dag. In de rest van de EU is dat maar 11%. En de helft van iedereen die werkt zit 6 uur of langer per dag. En je kunt je voorstellen dat deze uren zitten niet heel goed zijn voor je gezondheid. Wist je dat wanneer je die uren zitten combineert met beeldschermwerk je ook nog eens klachten krijgt aan armen, nek en schouders? Logisch, zitten achter een beeldscherm geeft spanning in je lijf en die bouwt alleen maar op als jij blijft zitten. Met spanning en stress tot gevolg. 

Het is dus belangrijk om regelmatig in beweging te komen tijdens het werk. Sta op, loop rond, doe een paar simpele rek- en strekoefeningen. Even zwaaien met je armen helpt al. Je lichaam zal je dankbaar zijn en je geest zal niet alleen helderder zijn maar ook minder gestresst.

“Mensen breken niet omdat ze zwak zijn, maar omdat ze te lang sterk waren”

 

5️⃣ Praat erover

Last but not least, praat over je stress. Of het nu met een collega, je leidinggevende of een vriend buiten het werk is, het delen van je zorgen kan enorm opluchten. Bovendien kunnen anderen vaak nuttige tips of perspectieven bieden die je zelf misschien over het hoofd hebt gezien.

Beter nog is praten met een deskundige, zoals ik (wij van wc eend 🦆…) Praten lucht niet alleen op, maar praten met een deskundige die weet wat jij in jouw situatie kunt doen, dat zet ook nog eens zoden aan de dijk. Blijf niet te lang doorlopen met stressklachten. Ik spreek uit ervaring, zover wil jij het niet laten komen.

Laat jij je leiden door wat anderen van je willen of heb jij zelf het stuur in handen?

 

Bonustip: gebruik de neurowetenschap

Je hebt ze net gelezen 5 eenvoudige maar krachtige tips om stress op de werkplek te verminderen.

Maar wist je dat er nog een veel betere manier is om af te rekenen met stress?

Je kunt de kennis van de neurowetenschap over de neurotransmitters in je brein gebruiken als het beste middel tegen stress. Niet alleen leer jij wat voor stresstype je bent en in wat voor omgeving jij het beste functioneert, maar je krijgt ook praktische én persoonlijke tips tegen stress. Gegarandeerd succesvol!  

Dus waar wacht je nog op? Tijd om dat stressmonster te verslaan en de rust te herstellen!

Vraag vandaag nog jouw Neuro4 profiel aan en reken voorgoed af met stress.

⬇️