Meteen naar de inhoud

Ken jij je gebruiksaanwijzing?

Nog maar nauwelijks terug van vakantie en de onrust en vermoeidheid neemt alweer toe. Merk jij het ook? Heb jij ook aan het eind van je energie nog week over? Je bent niet de enige. We leven sowieso in een hectische tijd. En met alle alarmerende berichten over inflatie, energieprijzen, het klimaat, oorlogen en  stakingen lijkt het elke dag wel hectischer te worden. Niet vreemd dus dat je hier onrustig van wordt. En dat je voelt dat je vermoeider wordt en minder kan hebben. Je voelt je regelmatig gehaast en gestresst. Het lijkt dan alsof je hier geen invloed op hebt. Toch is dat wel zo. Natuurlijk kan ik als coach de wereld niet veranderen, maar ik kan jou wel helpen om je eigen gebruiksaanwijzing te vinden. Waarom dat belangrijk is, lees je in dit blog. 

Je denkt dat je goed bezig bent 

Ik kan me best voorstellen dat je denkt dat je al goed bezig bent. Dat merk ik ook vaak in de gesprekken die ik heb. Ik moet soms echt door een grens heen bij de mensen die ik coach. Zo overtuigd zijn ze van de in hun ogen echt gezonde manier van werken en leven. Ze zijn echt goed bezig en zijn verbaasd dat ik daar anders naar kijk.

“Ik snap dat natuurlijk heel goed.”

Nog niet zo lang geleden, dacht ik ook zo. Ongemerkt zat ik vast in de ratrace van hard werken, zorgen voor mijn gezin en zoveel mogelijk leuke dingen doen in mijn vrije tijd. Dat ik onbewust door het leven ging als een hamster in tredmolen, had ik echt niet in de gaten. Ik zorgde toch goed voor mezelf? Ik deed toch allerlei leuke ontspannende dingen? Ik was aan het hardlopen, ging regelmatig uit eten, naar het theater en met vakantie. Echt, als mensen aan me vroegen of ik wel een beetje voorzichtig deed, snapte ik niet waarom ze dat tegen me zeiden. Ik wist precies waar ik mee bezig was. Totdat ik op een dag instortte, zomaar ineens. Ik weet het nog goed, ineens kon ik de letters op het beeldscherm niet meer lezen en ik was zo moe dat ik alleen nog maar op bed kon liggen. Ik was zelfs niet meer in staat om mijn kinderen naar school te brengen, laat staan dat ik kon werken. Ingestort was ik, ik kreeg het stempel burn-out.

Laat jij het niet zover komen?

Wat zijn alarmsignalen?

Achteraf bekeken gebeurde het helemaal niet zomaar ineens, want ik had al verschillende waarschuwingssignalen gehad. Allerlei klachten had ik ontwikkeld. Mijn schouder en nek zaten helemaal vast en ik liep daarvoor al maanden bij de fysio. Ik sliep slecht en sleepte mezelf ‘s morgens mijn bed uit. Ik had zelfs al een preventief gesprek gehad met de bedrijfsarts. En had mezelf een weekje vakantie gegeven. Kortom, ik was hartstikke goed bezig. Terwijl ik natuurlijk in feite niet echt luisterde naar de alarmbellen. De verbazing die ik voelde toen ik ineens niets meer kon, ik krijg er nog rillingen van als ik eraan terugdenk. 

En dat hoor ik vaker van mensen die met stress- en burnout klachten te maken krijgen. Ze hebben stiekem in de voorafgaande periode verschillende waarschuwingssignalen gehad, die ze structureel hebben genegeerd. Of waarvan ze gedacht hebben dat het wel over zou gaan. Misschien herken jij het wel van jezelf. Dacht jij ook niet dat het wel beter zou gaan na de vakantie? Vaak herkennen we achteraf wel de signalen, maar was je je er eerder niet echt bewust van. Of durfde je er niet aan toe te geven. Je lijf begint vaak met kleine waarschuwingen, maar gaat na verloop van tijd steeds harder schreeuwen. En het is aan jou om er naar te luisteren. In plaats van doorgaan met stoer volhouden. Laat jij het niet zover komen?

Doe nu de gratis Quickscan

 
Denk jij zeker te weten dat er niks aan de hand is,
maar ben je stiekem toch nieuwsgierig of
er bij jou sprake is van stresssignalen?
 
Dan heb ik iets voor je: een gratis Quickscan.
 
Binnen 5 minuten weet jij of je nog in de veilige zone zit.
Je vraagt de gratis Quickscan hieronder aan:

Vraag hier de gratis Quickscan aan

 

Ken jij jouw alarmsignalen?

Misschien goed om eens bij jezelf na te gaan welke signalen je bekend voorkomen van het rijtje hieronder:

    • – je lontje is korter dan anders, waardoor je je sneller irriteert aan en uitvalt naar anderen;
    • – je hebt koffie, suikers of vet eten nodig om je lekker te voelen;
    • – ‘s avonds een extra wijntje is echt nodig om te kunnen ontspannen;
    • – je slaapt onrustig en kunt niet stoppen met malen en piekeren;
    • – je hebt geen zin om te sporten, ook al weet je dat dat goed voor je is;
    • – je bent vatbaar voor ieder virusje, hebt regelmatig hoofdpijn, buikpijn of last van je rug, nek en schouders;
    •  

Dit rijtje is niet uitputtend en het is ook nog eens zo dat het bij iedereen anders werkt. Het is belangrijk om te weten wat jouw persoonlijke alarmsignalen zijn en dat je daarop acteert. Datzelfde geldt voor weten hoe jij het beste kunt ontspannen. Ik noem dat vaak het ontdekken van je eigen gebruiksaanwijzing, want daar gaat het om. We zijn allemaal weleens moe of geïrriteerd en dat is niet erg. Pas als je leert herkennen wanneer je over je grenzen gaat, dan kun je op tijd de juiste keuzes maken. Ik help je graag te zien “wanneer je het weer doet”.

Wat is jouw gebruiksaanwijzing?

Feitelijk gaan veel van mijn blogs over dit onderwerp en is dit ook de kern van mijn coaching. Ik help mijn coachees om met meer plezier en energie moeiteloos te werken en te leven. De kennis over jouw eigen gebruiksaanwijzing, jouw persoonlijke alarmsignalen en ontspanningsmanieren, is daarbij essentieel. Ik schreef er ook al eerder over in mijn blog: Ik houd het nog wel even vol. Lees daarin ook over het risico van volhouden wanneer je eigenlijk beter rust zou kunnen nemen. En ook in mijn blog Minder moeite meer plezier, heb ik het over hoe je met simpele tips je leven en je werk makkelijker kunt doen. 

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het vinden van je gebruiksaanwijzing?

Weet jij niet precies hoe het bij jou zit? Herken je niet welke alarmsignalen bij jou opspelen wanneer je over je grenzen gaat? Neem dan contact met me op. Ik spar graag met je en geef je meteen praktische en concrete tips. Een eerste kennismakingsgesprek is altijd vrijblijvend en gratis.

Ook kan ik gebruikmaken van een handige energie- en stressmeting, het Neuro4Profiel, waarmee jij snel inzicht krijgt in jouw gebruiksaanwijzing. Meer weten? Ga naar mijn website en lees er alles over, ga naar deze pagina.

 

Wil jij voortaan mijn blog direct in je mailbox ontvangen? 

Abonneer je dan op mijn blogs. Op mijn blogpagina kun je je inschrijven om altijd als eerste mijn nieuwste blog in je mail te ontvangen.