Hoe geef je leiding in een crisis?
Geen enkele leidinggevende heeft ervaring met leidinggeven in een crisis zoals nu met Corona. Hoe ervaren je ook bent met fusies, reorganisaties of andere moeilijke omstandigheden, zo’n crisis zoals nu hadden we nooit eerder.
Als Management Coach geef ik dagelijks via social media diverse tips, klik gerust op de links onderaan dit blog en volg me daar. In dit blog heb ik een aantal tips verzameld om zo effectief mogelijk te blijven als leidinggevende.
Tips voor effectief communiceren
Door de Corona crisis zijn de meeste medewerkers verplicht om thuis te werken. Wanneer je op afstand met elkaar samenwerkt, is een goede onderlinge communicatie nog belangrijker dan anders.
1. Check wat vaker of je boodschap aankomt
Je kunt elkaar niet zien, dus is het belangrijk om wat vaker te checken of je medewerkers begrijpen wat je bedoelt. Vat wat vaker samen wat jullie hebben afgesproken. En vraag aan het eind van een vergadering of telefoongesprek aan je medewerker(s) of die de afspraken kunnen samenvatten. Zo weet je zeker dat er geen onduidelijkheden zijn.
2. Bespreek je verwachtingen en maak heldere afspraken
Ook voor je medewerkers is het thuis anders dan normaal. Vaak zijn er verplichtingen met het gezin, doordat kinderen niet naar de opvang en school gaan. Ook zijn er soms zorgen over de gezondheid van ouderen of andere familieleden. Bespreek met je medewerkers wat je van ze verwacht en houdt rekening met hun omstandigheden. Zorg voor een zorgvuldige mix tussen ruimte voor de privé situatie van je medewerkers en werkzaamheden en taken die je wel van ze verwacht. Maak goede afspraken en check ook regelmatig of dit nog past.
Tips voor bereikbaarheid en aandacht
1. Zorg dat je medewerkers weten wanneer je bereikbaar bent
Juist nu moet je er als leidinggevende voor zorgen dat je bereikbaar bent. Ze kunnen alleen niet zien of je druk bent of niet. Zorg daarom dat je helder hebt aangegeven wat voor jou daarin het beste werkt. Wil je bijvoorbeeld dat ze je de hele dag kunnen bellen, wil je eerst een appje of wil je vragen aan het eind van de dag clusteren? Denk daarover na en communiceer dit met je team. Zorg er voor dat je tijd neemt om ruim bereikbaar te zijn, want aandacht in deze crisistijd is erg belangrijk.
2. Vraag zelf regelmatig aan je medewerkers hoe het gaat
Je mist de koffiemomenten en de small talk op de hoek van het bureau, dus is het zaak dat je op een andere manier regelmatig vraagt hoe het met je medewerkers gaat. Je kunt er ook voor kiezen om online een koffiemoment te plannen, zodat iedereen zijn ei kwijt kan.
Belangrijkste tip voor jou als leidinggevende
Het ziet er nu naar uit dat deze crisis nog wel even gaat duren. Als belangrijkste tip geef ik daarom als laatste deze: Zorg in deze crisistijd heel goed voor jezelf! Het is heel verleidelijk om jezelf helemaal weg te cijferen om alles zo goed mogelijk te organiseren voor je medewerkers. Alleen, als je niet goed voor jezelf zorgt, dan kun je er ook onvoldoende voor je mensen zijn. Dus bedenk goed wat jij nodig hebt om goed te kunnen blijven functioneren. Niet alleen zorg je dan extra voor je gezondheid en je immuunsysteem, ook geef je daarmee het goede voorbeeld voor je medewerkers. Wil je weten hoe je goed voor jezelf kan zorgen, lees dan eens een eerder blog van mij: Leidinggeven is topsport
Het zijn bijzondere tijden en ik wens jou als leidinggevende en als mens heel veel sterkte toe. Ik hoop dat deze tips je op weg helpen om hier samen met je team doorheen te komen. Mocht je specifieke hulp zoeken, aarzel dan niet om contact met me op te nemen. Ik bied een gratis Persoonlijk Strategie Gesprek aan.
Pingback: Het belang van rust in crisistijd - Leadschange
Pingback: Koorddansen - Leadschange
Reacties zijn gesloten.