Ga naar de inhoud

Waarom heeft iedere leider een coach nodig?

Ik sprak laatst een manager die de uitspraak deed dat iedere leidinggevende eigenlijk een coach nodig heeft. Hij heeft er zelf ook veel baat bij en pleitte ervoor dat zeker iedere beginnende leidinggevende een coach zou moeten krijgen.

Leidinggeven leer je in de praktijk. Je leert het door het te doen en te ervaren. En dat is soms knap lastig, zoals je kunt lezen in dit blog.

Leidinggeven leer je vooral in de praktijk

Natuurlijk heb je vaardigheidstrainingen voor bepaalde onderdelen van je werk als leidinggevende. Maar in de praktijk moet je het als leider toch vooral aanvoelen wat werkt en wat niet. En dat is nog niet zo eenvoudig. Zeker als je net begint als leidinggevende, kan het heel fijn zijn om te sparren met iemand die zelf ook leidinggevende ervaring heeft. 

Levert coaching eigenlijk wat op? 

Nu las ik vorig jaar al een onderzoek in het Psychologiemagazine over de resultaten van coaching. Uit dat artikel bleek dat 79% van de mensen die coaching hebben gehad daar positief over zijn. Ze vinden bovendien dat de coach hen heeft geholpen bij het bereiken van hun doel. Op dit moment gaat 22% van de Nederlanders naar een coach of is daar geweest. 

De helper en het slachtoffer

De manager die ik sprak was er duidelijk over. Een coach kan je helpen anders te kijken. Hij gaf een voorbeeld wat mij erg bekend voor kwam vanuit mijn eigen ervaring. Als leidinggevende wilde ik graag iedereen helpen die met een probleem of vraag bij me kwam. Daar ben je tenslotte voor. En helpen voelt ook zo fijn. Nadeel is alleen dat het wel veel tijd kan kosten. Erger nog, je maakt je medewerker van jou afhankelijk. Je denkt ze van dienst te zijn, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Door direct in de hulpmodus te schieten, breng jij je medewerker feitelijk in de slachtofferrol. En daar help je je medewerker uiteindelijk helemaal niet mee. Beter is het om de ander zelf te laten nadenken over een mogelijke oplossing. Dat is beter voor de ontwikkeling van je medewerkers en uiteindelijk dus ook beter voor je team. Bijkomend voordeel is dat je zelf ook nog eens meer tijd over houdt.

Hulp nodig van een ervaringsdeskundige?

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met me op. Dan sparren we samen over de mogelijkheden in een vrijblijvend Persoonlijk Strategie Gesprek. Ga naar deze pagina om er meer over te lezen en direct een vrijblijvende afspraak te maken.

Wil je vaker dit soort tips ontvangen?

Op mijn blogpagina kun je je inschrijven om altijd als eerste mijn nieuwste blog met inspirerende ervaringen en tips in je mail te ontvangen.